تداوم نسل سپید

ملبورن ، پایتخت ورزشی استرالیا

ملبورن یکی از کلان شهرهای استرالیاست که به عقیده ساکنین آن بعد از سیدنی زیباترین شهر دنیاست ! هر چند که این موضوع چندان هم عجیب نیست چون این شهر بارها به عنوان یکی از بهترین شهرهای دنیا انتخاب شده است.

ملبورن ، پایتخت ورزشی استرالیا

ملبورن

ملبورن با 8،806 کیلومتر مربع مساحت در جنوب شرق استرالیا قرار دارد . دومین شهر پر جمعیت استرالیا و مرکز ایالت ویکتوریا می باشد.

ملبورن از نظر جغرافیایی در محل اتصال رود یارا در امتداد خلیج بزرگ و طبیعی فیلیپ واقع شده است . آب و هوای این شهر اقیانوسی و فشار هوا و بادهای این منطقه اغلب شرایط آب و هوایی متغیری در این شهر ایجاد می کند . زمستان های سردتر نسبت به شهرهای دیگر استرالیا دارد و در بهار معتدل با آسمان صاف است .

ملبورن دومین شهر پر جمعیت پس از سیدنی یا جمعیت حدود 4 میلیون نفر می باشد . پس از ونکوور کانادا و وین اتریش بهترین شهر برای زندگی می باشد . سومین جامعه بزرگ یونانی در دنیا پس از دو شهر آتن و تسالونیکی در یونان است . هزینه های پایین تر نسبت به شهرهای دیگر استرالیا از عوامل جذب مهاجر به این شهر می باشد . ملتون ، ویندهام ، و کیسی بخش هایی از ملبورن هستند که طبق آمارها بیشترین رشد جمعیت را داشته اند .

در این شهر 180 گویش و زبان وجود دارد ولی زبان اصلی آنها انگلیسی می باشد .

تاریخچه

بومیان استرالیا هزاران سال قبل از اینکه کاپیتان جیمز کوک از بریتانیا به آنجا برود در منطقه امروزی ملبورن می زیسته اند . این شهر در سال 1835 ، چهل و هفت سال پس از ورود اولین اروپائیان به استرالیا ، توسط مهاجرین سرزمین تاسمانی امروزی بنیان نهاده شد . در همان زمان گروه دیگری از مهاجران اروپایی نیز به رهبری فردی بنام جان پاسکوفاکتر در این منطقه ساکن شدند و دو گروه طبق معاهده ای تصمیم به تقسیم این سرزمین گرفتند . در سال 1865 ، ملبورن مهم ترین و پرجمعیت ترین شهر استرالیا بود زیرا با هجوم جویندگان طلا در دهه 1850 ملبورن از یک اقامت گاه موقت به یک کلان شهر در حال رشد تبدیل شد . در سال هایی که کانبرا ساخته می شد فدراسیون استرالیا ملبورن را پایتخت موقت کشور قرار داد .

اولین مجلس فدرال استرالیا در سال 1901 در ساختمان سلطنتی ملبورن تشکیل جلسه داد و تا سال 1927 در آن مکان مستقر بود .با انتقال پایتخت به کانبرا مجلس نیز به کامبرا منتقل شد . در طول سال های جنگ جهانی دوم ، محصولات صنعتی در ملبورن ، رشد قابل توجهی داشت . بطوری که این شهر به مرکز تولیدات صنعتی تبدیل شد . بعد از جنگ جهانی ملبورن به سرعت رو به پیشرفت نهاد . از دلایل این پیشرفت می توان به رشد جمعیت مهاجران و برگزاری بازی های المپیک در سال 1956 اشاره کرد .

از سال 1997 ، ملبورن در زمینه استخدام نیروی کار و جذب جمعیت شهر نشین ، پیشرفت زیادی داشته و سرمایه گذاری چشم گیری در بخش صنعت و بازارهای مالی کرده است . بر طبق آمار ارایه شده در سال 2004 ، ملبورن بیشترین افزایش جمعیت و نزخ رشد اقتصادی بالایی نسبت به دیگر شهرهای استرالیا داشته است .

تحصیلات

دانشگاه های بسیاری در ملبورن دایر است که در میان آن ها دانشگاه ملبورن و موناش معتبرتر می باشند .وجود دانشگاههای معتبر در شهر ملبورن این شهر را در ردیف چهارم برترین شهرهای دانشگاهی جهان پس از لندن ، بوستون و توکیو قرار داده است .

دانشگاه موناش

دانشگاه نیمه دولتی ملبورن که در سال 1958 تاسیس شده و با جمعیت 55 هزار دانشجو بزرگ ترین دانشگاه استرالیا و دومین دانشگاه قدیمی در ایالت ویکتوریاست . این دانشگاه شامل 8 کالج که 6 کالج در ایالت ویکتوریا یکی در مالزی و دیگری در آفریقای جنوبی و دو مرکز تحقیقاتی در ایتالیا و هندوستان است . این دانشگاه بیشترین دانشجویان خود را از میان دانش آموزان ممتاز مدارس ویکتوری و یا مناطق دیگر جذب می کند . بر اساس آمار در رده 61 دانشگاه برتر دنیا قرار دارد .

دانشگاه ملبورن

دومین دانشگاه قدیمی استرالیا پس از دانشگاه سیدنی می باشد که در سال 1853 تاسیس شده است . این دانشگاه از لحاظ رده بندی بین المللی و پژوهش و تحقیقات علمی در رتبه دوم  قرار دارد . تعدا دانشجویان این دانشگاه بالغ بر 35 هزار نفر است .

دانشگاه دیکین

این دانشگاه در سال 1974 تاسیس شد و دارای پردیس هایی در شهرهای مختلف است . بزرگترین پردیس این دانشگاه در حومه شرقی ملبورن در بروود است و 17 هزار دانشجوی تمام وقت و پاره وقت دارد . دانشگاه دیکین در منطقه اقیانوسیه در رده سی و چهارم قرار دارد .

دانشگاه کاتولیک

این دانشگاه در سال 1991 تاسیس شد و رشته های مهم آن هنر ، تجارت ، آموزش ، علوم ورزشی ، سیستم های پردازش اطلاعات ، پرستاری ، موسیقی ، علوم اجتماعی ، هنرهای تجسمی و روانشناسی است و بیش از یک قرن است که آموزش های دینی مربوز به فرقه کاتولیک در این مکان برگزار می شود .

دانشگاه آر.ام.تی

سومین دانشگاه از نظر قدمت در ایلت ویکتوریا و هفتمین دانشگاه استرالیا است که در سال 1887 تاسیس شد . این دانشگاه  تنها دانشگاه استرالیاست که موفق به دریافت جایزه سلطنتی شده است . در سال 2009 نیز به عنوان چهاردهمین دانشگاه بین المللی دنیا پس از دانشکده های اقتصاذ و شرق شناسی لندن و دانشگاه کران فیلد انگلستان قرار گرفت .

دانشگاه لاتراب

در سال 1964 تاسیس شده و دارای چندین پردیس مختلف در ویکتوریاست و مهم ترین آن ها در ملبورن است . در زمینه رشته های مربوط به هنر و علوم انسانی سرشناس است و در سال 2005 میلادیدر میان بیست و پنج موسسه مهم در دنیا قرار گرفت . در علم داروهای بیولوژیکی نیز دانشگاه لاتراب دارای شهرت جهانی است ئ در میان 100 دانشگاه برتر این رشته قرار دارد .

دانشگاه ویکتوریا

در سال 1916 تاسیس شد و دارای ده پردیس در ناحیه غرب ملبورن است . دروس فنی در سطح عالی در این دانشگاه تدریس می شود . موسسه سازهای موسیقی ملبا زیر نظر این دانشگاه فعالیت می کند .

ورزش در ملبورن

ملبورن به پایتخت ورزشی استرالیا معروف است و امکانات و تاسیسات ورزشی بسیاری دارد . مسابقات المپیک تابستانی 1956 و یازی های کشورهای مشترک المنافع 2006 در این شهر برگزار شد . محل برگزاری سه مسابقه ورزشی بین المللی سالانه ملبورن است که شامل : مسابقات تنیس اپن استرالیا در ژانویه ، مسابقات اسب دوانی قهرمانی ملبورن و مسابقات ماشین سواری فرمول یک .

مسابقه گراند فینال ای اف ال مسابقه فوتبالی است که هر سال در آخرین شنبه ماه سپتامبر به منظور مشخص شدن قهرمان لیگ برتر فوتبال استرالیا در زمین کریکیت ملبورن برگزار می شود و یکی از بزرگترین وقایع ورزشی این کشور است .

از پرطرفدارترین ورزش های این شهر فوتبال استرالیایی و کریکت هستند . دو تیم فوتبال ملبورن هارت و ملبورت ویکتوری ، دو تیم مطرح فوتبال ملبورن هستند که هر دو در دسته الف بازی می کنند .

زمین کریکت ملبورن بزرگترین استادیوم کریکت دنیا است و دارای بلندترین برج نور افکن دنیا نیز می باشد .این استادیوم که در سال 1854 ساخته شده میزبان المپیک تابستانی 1956 و بازی های مشترک المنافع 2006 نیز بوده است . استادیوم دیگر شهر ملبورن ، استادیوم داکلندز است که در سال 2000 به بهرهبرداری رسید و مسابقات راگبی و کنسرت های موسیقی در آن برگزار می شود .

مطالب مرتبط :

آکواریوم ملبورن

اگر قصد گردشگری در استرالیا و بخصوص شهر ملبورن را دارید آکواریوم ملبورن میتواند ساعات خوش و شگفت انگیزی را برای شما فراهم آورد.

آکواریوم ملبورن

برچسب ها :
ملبورنورزش در استرالیاملبورن استرالیادرباره ملبورن

جاذبه های توریستی کانبرا - بخش چهارممراکز خرید در ملبورن

موسسه تداوم نسل سپید : مرکز تخصصی اخذ ویزای استرالیا